Η ΚΑΤΑΔΙΩΞΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ - ΟΙ ΠΗΓΕΣ




ΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ

 Το κατά του ελληνισμού μίσος δεν έπαψε ποτέ να χαρακτηρίζει ιδιαίτερα την Ορθόδοξη εκκλησία. Γι αυτό και οι ανθενωτικοί επέλεξαν το Οθωμανικό φέσι παρά την Λατινική καλύπτρα, επειδή οι λατίνοι ελλήνιζαν. Βέβαια ο ελληνισμός των λατίνων τους χάρισε την επιστήμη και τους έκανε άρχοντες της δύσεως ενώ οι ανατολικοί παραμένουν δούλοι του ανθελληνισμού τους. Για τον ανθελληνισμό των ανθενωτικών μπορεί να διαβάσει κάποιος σε παλαιότερη δημοσίευση μου.


ΟΙ ΕΡΙΔΕΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ

 Στην επόμενη δημοσίευση μου θα γράψω για την μουσική της εκκλησίας. Οι χριστιανοί χρησιμοποίησαν την ελληνική μουσική και τα όργανα στην αρχαία λειτουργία, η οποία ήταν πάντα ένα θεατρικό δρώμενο. Με πολλές προσπάθειες οι πατέρες της εκκλησίας προσπαθούν να αφελληνίσουν την μουσική αυτή και να την μετατρέψουν σε χριστιανική. Καθώς δεν μπορούσαν να κάνουν μια χριστιανική μουσική γιατί  η θεωρία τους δαιμονοποιούσε όλες τις τέχνες και την ίδια την ζωή τελικά έβγαλαν την μουσική από την εκκλησία. Με αυτό τον τρόπο έβγαλαν κάθε τέχνη από την εκκλησία, διατηρώντας μόνο τους εξορκισμούς και τα αναθέματα εναντίον των Ελλήνων.   
Εύχομαι στον καθένα από εμάς, η ιδιαίτερη παράδοση του, οι θεοί της πατρίδας του και οι θεοί των προγόνων του, να τον οδηγήσουν στην αλήθεια του εαυτού του και στον αληθινό Χριστό, τον θεό που ζει μέσα στην καρδιά κάθε ανθρώπου.

ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ Φ. ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ


Ο κύριος κρατάει στα χέρια του λόγο του θεού. Αλλά μην το πιείτε, λουστείτε.

ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

Ο ΔΙΩΓΜΟΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΖΟΝΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΠΙ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ


 Μια σελίδα από την ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΙΑ του Μαλάλα που αναφερει την δίωξη εναντίον των Ελλήνων από τον Ιουστινιανό. Αυτό τον χρόνο έγινε διωγμός εναντίον των Ελλήνων μεγάλος και πολλοί έχασαν τις περιουσίες τους, από τους οποίους θανατώθηκαν ο Μακεδόνιος, ο Ασκληπιόδοτος, ο Φωκάς του Κρατερού και ο Θωμάς ο Κοιαίστωρ και πολύς φόβος έγινεν. Θέσπισε αυτος ο βασιλιάς να μην πολιτεύονται οι ελληνίζοντες και τις άλλες αιρέσεις τις εξαφάνισε από την Ρωμαϊκή πολιτεία, οι οποίοι έλαβαν προθεσμία τριών μηνών να υπογράψουν την Ορθόδοξη πίστη, η οποία εμφανίσθηκε σαν θείος τύπος σε όλες τις πόλεις της αυτοκρατορίας.
 Ο διωγμός δεν αφορά μονάχα τους Έλληνες εθνικούς. Ο ονομαζόμενος Θωμάς είναι προφανώς χριστιανός, εφόσον το Θωμάς είναι χριστιανικό όνομα και όχι ελληνικό. Ο Μαλάλας αναφέρει ξεκάθαρα ότι θεσπίστηκε να μην πολιτεύονται οι ελληνίζοντες, όχι οι Έλληνες, για τους οποίους ίσχυε μονάχα η εξόντωση, η δολοφονία και η δήμευση της περιουσίας τους. Οι άλλες αιρέσεις, εκτός δηλαδή των ελληνιζόντων, πήραν προθεσμία τριών μηνών να ενταχθούν στο αυτοκρατορικό δόγμα. Να την χαίρεστε την αγάπη σας και την αλήθεια σας.
 

ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Ο Μεγάλος Κωνσταντίνος θεωρείτε άγιος από τους χριστιανούς και ονομάζεται μάλιστα «ισαπόστολος» επειδή είναι εκείνος που μετέτρεψε τον χριστιανισμό στην επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας. Ο ίδιος όμως δεν ήταν ένας ορθόδοξος χριστιανός και βαπτίστηκε μονάχα στο τέλος της ζωής του. Ο Κωνσταντίνος σύμφωνα με την παράδοση των προηγούμενων Ρωμαίων αυτοκρατόρων πίστευε στην μονοθεϊστική θρησκεία του Νικητή Ήλιου, (Sol Invictus). Ο Χριστός του Κωνσταντίνου είχε όλα τα στοιχεία αυτού του Ηλιακού θεού. Γι αυτό και όταν νομοθέτησε την αργία της Κυριακής, την ονόμασε ημέρα της προσκυνήσεως του Ήλιου.
 Κατά τον ίδιο τρόπο, υπήρχαν πολλές χριστιανικές εκκλησίες που είχαν διαφορετικά πιστεύω και διαφορετικές απόψεις για τον Χριστό. Πριν την δημιουργία της Μεγάλης Εκκλησίας από τον Κωνσταντίνο οι εκκλησίες αυτές συνυπήρχαν και όλοι ονομαζόταν χριστιανοί. Όταν όμως ο χριστιανισμός έγινε η επίσημη θρησκεία οι έριδες μεταξύ των διάφορων εκκλησιών θεωρήθηκαν ως διάσπαση της ίδιας της αυτοκρατορίας. Οι Ορθόδοξοι επίσκοποι για να διατηρήσουν την θέση τους δίπλα στον αυτοκράτορα που έγινε ο ηγέτης της χριστιανικής εκκλησίας, δεν είχαν παρά να συκοφαντήσουν τους αντιπάλους τους ως αιρετικούς και ελληνίζοντες και να απαιτήσουν την εξορία τους και την καταδίωξη τους.
ΑΝΕΞΗΓΗΤΗ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ
ΙΟΡΔΑΝΙΑ
Οι ανασκαφές των Francois Velleneuve, του Ecole Normale Superieure των Παρισίων και Zeidum al-Musheisen του πανεπιστημίου Yarmuk της Ιορδανίας, έφεραν στο φως τα ερείπια ενός ρωμαϊκού ναού στο Dharih. Ανάμεσα στα οικοδομικά μέλη βρέθηκαν γλυπτές κεφαλές της Μέδουσας και προτομές του Ερμή, του Πανός και των Διοσκούρων, διατηρούμενα σε άριστη κατάσταση. Το αυστηρό μετωπικό στήσιμο των ελληνορωμαϊκών θεοτήτων και τα μεγάλα ωοειδή μάτια είναι στοιχεία της Ναβατικής τέχνης, παραπέμποντας σε ανατολικές μορφές. Γύρω στον 6ο αιώνα ο ειδωλολατρικός ναός μετετράπη σε χριστιανική εκκλησία. Είναι άξιον απορίας πως διεσώθη η γλυπτή παγανιστική διακόσμηση, γεγονός που μάλλον σημαίνει πως οι μορφές αυτές είχαν χάσει από νωρίς κάθε σημασία και ειδωλολατρικό περιεχόμενο για τους πρώτους χριστιανούς.  Ο ναός φαίνεται πως κατεστράφη τον 8ο αιώνα. Αντώνης Λεβέντης Αρχαιολόγος  Περιοδικό Corpus
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΛΗΓΟΡΙΚΗΣ ΕΞΗΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΙΟΥΔΑΙΚΩΝ ΓΡΑΦΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΩΡΙΓΕΝΗ
Όταν ο Ωριγένης απέκτησε φήμη ερχόταν σε αυτόν πάρα πολλοί για να τον ακούσουν, «μυρίοι δε των αιρετικών φιλοσόφων». Όπως παραδίδει ο Ευσέβιος, ο εθνικός συγγραφέας Πορφύριος έγραψε ότι, «μερικοί επιθυμούντες να εύρουν όχι απόρριψην αλλά εξήγηση των Ιουδαϊκών γραφών, εστράφησαν προς ερμηνείας ασυμβιβάστους και αναρμόστους προς τα κείμενα, αι οποίαι δεν φέρουν απολογία των ξένων αλλά αποδοχήν και έπαινον των ιδικών των στοιχείων. Πράγματι αφού τα σαφώς λεγόμενα υπό του Μωϋσέως χαρακτηρίζουν ως αινίγματα και ανακηρύσσουν εις χρησμούς πλήρεις κρυφών μυστηρίων και αφού παραλύουν με τον τύφον την ψυχικήν λειτουργίαν της κρίσεως, τότε εισάγουν τας εξηγήσεις των. Ο δε τρόπος του παραλογισμού πρέπει να έχει παραληφθεί από τον Ωριγένη του οποίου πολύ έχει διαδοθεί η δόξα μεταξύ των διδασκάλων αυτών των διδαγμάτων. Πράγματι αφού διετέλεσε μαθητής του Αμμωνίου, ο οποίος είχε πολύ μεγάλη επίδοση στην φιλοσοφία, δια μεν την ικανότητα εις τας επιστήμας ωφελήθη πολύ από τον διδάσκαλον. Αλλ΄ ως προς την ορθήν διαγωγή του βίου ακολούθησε την αντίθετη πορεία από τον δάσκαλο του. Διότι ο Αμμώνιος, Χριστιανός ανατραφείς από Χριστιανούς γονείς, όταν ήγγισε την φρόνηση και την φιλοσοφία, ευθύς αμέσως εστράφη προς ένα τρόπο βίου σύμφωνα με τους νόμους της πολιτείας. Ο δε Ωριγένης, Έλλην εν Ελλήσι παιδευθείς λόγοις, προς το βάρβαρον εξώκειλε τόλμημα, κατά μεν τον βίον ζων χριστιανικώς και παρανόμως, κατά δε τας απόψεις περί των πραγμάτων και του θείου ελληνίζων και μεταφέρων τις αντιλήψεις στους ξένους μύθους. Διότι ευρίσκετο πάντοτε με τον Πλάτωνα, και συνεστρέφετο με τα συγγράμματα των φιλοσόφων και των Πυθαγορείων λογίων, εχρησιμοποίει και τα βιβλία του Στωικού Χαιρήμονος και του Κορνούτου και από αυτούς έμαθε τον αλληγορικόν τρόπον ερμηνείας των ελληνικών μυστηρίων και τον εφήρμοσε στις Ιουδαϊκές γραφές».
ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΑΛΑΛΑ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ
λλη πιστολ Κωνσταντίνου. Νικητς Κωνσταντνος, μέγιστος, Σεβαστς, πισκόποις κα λαος. Τος πονηρος κα σεβες μιμησάμενος ρειος, δίκαιός στι τν ατν κείνοις πέχειν τιμίαν. σπερ τοίνυν Πορφύριος τς θεοσεβείας χθρς, συντάγματα παράνομα κατ τς θρησκείας συστησάμενος, ξιον ερετο μισθν, κα τοιοτον στε πονείδιστον μν ατν πρς τν ξς γενέσθαι χρόνον κα πλείστης ναπλησθναι κακοδοξίας, φανισθναι δ τ σεβ ατο συγγράμματα· οτω κα νν δοξεν ρειόν τε κα τος ρείου μογνώμονας Πορφυριανος μν καλεσθαι, ν' ν τος τρόπους μεμίμηνται, τούτων χωσι κα τν προσηγορίαν.
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΣΤΟΝ ΕΥΣΕΒΙΟ
ποα δ κα περ τς τν ερν βιβλίων κατασκευς πρς Εσέβιον γραψε τν Παλαιστνον, ξ ατν τν γραμμάτων καταμαθεν επετές. Νικητς Κωνσταντνος, μέγιστος, Σεβαστς, Εσεβίῳ Καισαρείας. Κατ τν πώνυμον μν πόλιν, τς το Σωτρος Θεο συναιρομένης προνοίας, μέγιστον πλθος νθρώπων τ γιωτάτ κκλησίᾳ νατέθεικεν αυτν ς πάντων κεσε πολλν λαβόντων αξησιν. Σφόδρα τοίνυν ξιον καταφαίνεται, κα κκλησίας ν ατ κατασκευασθναι πλείους· τοιγάρτοι δέδεξο προθυμότατα τ δόξαν τ μετέρ προαιρέσει· πρέπον γρ κατεφάνη δηλσαι τοτο τ σ συνέσει, πως ν πεντήκοντα σωμάτια ν διφθέραις γκατασκεύοις εανάγνωστά τε κα πρς τν χρσιν επαρακόμιστα, π τεχνιτν καλλιγράφων κα κριβς τν τέχνην πισταμένων, γραφναι κελεύσειας· τν θείων
δηλαδ γραφν, ν μάλιστα τν πισκευν κα τν χρσιν τ τς κκλησίας λόγ ναγκαίαν εναι γινώσκεις. πέσταλται δ γράμματα παρ τς μετέρας μερότητος πρς τν τς διοικήσεως καθολικν, πως ν πάντα τ πρς τν πισκευν ατν πιτήδεια παρασχεν φροντίσειεν. να γρ ς τάχιστα τ γραφέντα σωμάτια κατασκευασθείη, τς σς πιμελείας ργον τοτο γενήσεται· κα γρ δύο δημοσίων χημάτων ξουσίαν ες διακομιδν, κ τς αθεντίας το γράμματος μν τούτου λαβεν σε προσήκει. Οτω γρ ν μάλιστα τ καλς γραφέντα κα μέχρι τν μετέρων ψεων ῥᾷστα διακομισθείη, νς δηλαδ τοτο πληροντος τν κ τς σς κκλησίας διακόνων· ς πειδν φίκηται πρς μς, τς μετέρας πειραθήσεται φιλανθρωπίας. Θεός σε διαφυλάξοι, δελφ γαπητέ.
ΟΤΑΝ Ο ΒΑΣΙΛΕΑΣ ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕ ΣΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΊΑ ΟΙ ΑΠΟΛΙΝΑΡΙΟΙ ΑΡΧΙΣΑΝ ΝΑ ΓΡΑΦΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΟΠΟ
3.16 ς το βασιλέως κωλύσαντος τος Χριστιανος λληνικν παίδευσιν μανθάνειν, ο πολινάριοι ες τ πιγράφειν λόγους ρμήθησαν. μέντοι το βασιλέως νόμος, ς τος Χριστιανος λληνικς παιδείας μετέχειν κώλυε, τος πολιναρίους, ν κα πρότερον μνημονεύσαμεν, φανερωτέρους πέδειξεν. ς γρ μφω στην πιστήμονες λόγων, μν πατρ γραμματικν, σοφιστικν δ υἱὸς, χρειώδεις αυτος πρς τν παρόντα καιρν τος Χριστιανος πεδείκνυον. μν γρ εθς γραμματικς τε, τν τέχνην γραμματικν Χριστιανικ τύπ συνέταττε· τά τε Μωϋσέως βιβλία δι το ρωϊκο λεγομένου μέτρου μετέβαλε, κα σα κατ τν παλαιν διαθήκην ν στορίας τύπ συγγέγραπται. Κα τοτο μν τ δακτυλικ μέτρ συνέταττε, τοτο δ κα τ τς τραγδίας τύπ δραματικς ξειργάζετο· κα παντ μέτρ υθμικ χρτο, πως ν μηδες τρόπος τς λληνικς γλώττης τος Χριστιανος νήκοος . δ νεώτερος πολινάριος, ε πρς τ λέγειν παρεσκευασμένος, τ εαγγέλια κα τ ποστολικ δόγματα ν τύπ διαλόγων ξέθετο, καθ κα Πλάτων παρ' λλησιν. Οτω μν ον τ Χριστιανισμ χρειώδεις φανέντες, το βασιλέως τ σόφισμα δι τν οκείων πόνων νίκησαν. λλ' πρόνοια το Θεο κρείσσων γένετο κα τς τούτων σπουδς κα τς το βασιλέως ρμς·
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ
Φιλοσοφίας πεποίητε απολογία Μιλτιάδης
οτος μν δ τοσατα· γέ τοι πρς ατο δεδηλωμένος Μιλτιάδης κα λλας μν τς δίας περ τ θεα λόγια σπουδς μνήμας καταλέλοιπεν ν τε ος πρς λληνας συνέταξε λόγοις κα τος πρς ουδαίους, κατέρ δίως ποθέσει ν δυσν παντήσας συγγράμμασιν, τι δ κα πρς τος κοσμικος ρχοντας πρ ς μετει φιλοσοφίας πεποίηται πολογίαν.
Πάνταινος
γετο δ τηνικατα τς τν πιστν ατόθι διατριβς νρ κατ παιδείαν πιδοξότατος, νομα ατ Πάνταινος, ξ ρχαίου θους διδασκαλείου τν ερν λόγων παρ᾿ ατος συνεσττος· κα ες μς παρατείνεται κα πρς τν ν λόγ κα τ περ τ θεα σπουδ δυνατν συγκροτεσθαι παρειλήφαμεν, ν δ τος μάλιστα κατ᾿ κενο καιρο διαλάμψαι λόγος χει τν δεδηλωμένον, οα κα π φιλοσόφου γωγς τν καλουμένων Στωϊκν ρμημένον. τοσαύτην δ᾿ ον φασιν ατν κθυμοτάτ διαθέσει προθυμίαν περ τν θεον λόγον νδείξασθαι, ς κα κήρυκα το κατ Χριστν εαγγελίου τος π᾿ νατολς θνεσιν ναδειχθναι, μέχρι κα τς νδν στειλάμενον γς. σαν γάρ, σαν ες τι τότε πλείους εαγγελιστα το λόγου, νθεον ζλον ποστολικο μιμήματος συνεισφέρειν π᾿ αξήσει κα οκοδομ το θείου λόγου προμηθούμενοι· ν ες γενόμενος κα Πάνταινος, κα ες νδος λθεν λέγεται, νθα λόγος ερεν ατν προφθάσαν τν ατο παρουσίαν τ κατ Ματθαον εαγγέλιον παρά τισιν ατόθι τν Χριστν πεγνωκόσιν, ος Βαρθολομαον τν ποστόλων να κηρξαι ατος τε βραίων γράμμασι τν το Ματθαίου καταλεψαι γραφήν, ν κα σζεσθαι ες τν δηλούμενον χρόνον. γε μν Πάνταινος π πολλος κατορθώμασι το κατ᾿ λεξάνδρειαν τελευτν γεται διδασκαλείου, ζώσ φων κα δι συγγραμμάτων τος τν θείων δογμάτων θησαυρος πομνηματιζόμενος.
Αίρεση Απολιναρίου
Τν δ πολιναρίου κατ τς δηλωθείσης αρέσεως μνήμην πεποίηται Σεραπίων, ν π τν δηλουμένων χρόνων μετ Μαξιμνον πίσκοπον τς ντιοχέων κκλησίας γενέσθαι κατέχει λόγος· μέμνηται δ᾿ ατο ν δίᾳ πιστολ τ πρς Καρικν κα Πόντιον, ν διευθύνων κα ατς τν ατν αρεσιν, πιλέγει τατα·
«πως δ κα τοτο εδτε τι τς ψευδος ταύτης τάξεως τς πικαλουμένης νέας προφητείας βδέλυκται νέργεια παρ πάσ τ ν κόσμ δελφότητι, πέπομφα μν κα Κλαυδίου πολιναρίου, το μακαριωτάτου γενομένου ν εραπόλει τς σίας πισκόπου, γράμματα».
Δίωξη Απολλωνίου
οκ ν δ ρα τοτο τ μισοκάλ δαίμονι βασκάν ντι τν φύσιν οστόν, πεδύετο δ᾿ ον ες αθις, ποικίλας τς καθ᾿ μν μηχανς πιτεχνώμενος. π γον τς ωμαίων πόλεως πολλώνιον, νδρα τν τότε πιστν π παιδείᾳ κα φιλοσοφίᾳ βεβοημένον, π δικαστήριον γει, να γέ τινα τν ες τατ᾿ πιτηδείων ατ διακόνων π κατηγορίᾳ τνδρς γείρας.
Ανατόλιος
νατόλιος ατ διάδοχος, γαθός, φασίν, γαθο, καθίσταται, γένος μν κα ατς λεξανδρεύς, λόγων δ᾿ νεκα κα παιδείας τς λλήνων φιλοσοφίας τε τ πρτα τν μάλιστα καθ᾿ μς δοκιμωτάτων πενηνεγμένος, τε ριθμητικς κα γεωμετρίας στρονομίας τε κα τς λλης, διαλεκτικς ετε φυσικς, θεωρίας ητορικν τε α μαθημάτων ληλακς ες κρον· ν νεκα κα τς π᾿ λεξανδρείας ριστοτέλους διαδοχς τν διατριβν λόγος χει πρς τν τδε πολιτν συστήσασθαι ατν ξιωθναι
κ τν περ το πάσχα νατολίου κανόνων· «χει τοίνυν ν τ πρώτ τει τν νουμηνίαν το πρώτου μηνός, τις πάσης στν ρχ τς ννεακαιδεκαετηρίδος, τν κατ᾿ Αγυπτίους μν Φαμενθ κϚ, κατ δ τος Μακεδόνων μνας Δύστρου κβ, ς δ᾿ ν εποιεν ωμαοι, πρ ια Καλανδν πριλίων. ερίσκεται δ λιος ν τ προκειμέν Φαμενθ κϚ ο μόνον πιβς το πρώτου τμήματος, λλ᾿ δη κα τετάρτην μέραν ν ατ διαπορευόμενος. τοτο δ τ τμμα πρτον δωδεκατημόριον κα σημερινν κα μηνν ρχν κα κεφαλν το κύκλου κα φεσιν το τν πλανητν δρόμου καλεν εἰώθασιν, τ δ πρ τούτου μηνν σχατον κα τμμα δωδέκατον κα τελευταον δωδεκατημόριον κα τέλος τς τν πλανητν περιόδου· δι᾿ κα τος ν ατ τιθεμένους τν πρτον μνα κα τν τεσσαρεσκαιδεκάτην το πάσχα κατ᾿ ατν λαμβάνοντας ο μικρς οδ᾿ ς τυχεν μαρτάνειν φαμέν. στιν δ᾿ οχ μέτερος οτος λόγος, ουδαίοις δ γινώσκετο τος πάλαι κα πρ Χριστο φυλάττετό τε πρς ατν μάλιστα· μαθεν δ᾿ στιν κ τν π Φίλωνος ωσήπου Μουσαίου λεγομένων, κα ο μόνων τούτων, λλ κα τν τι παλαιοτέρων μφοτέρων γαθοβούλων, τν πίκλην διδασκάλων ριστοβούλου το πάνυ, ς ν τος οʹ κατειλεγμένος τος τς ερς κα θείας βραίων ρμηνεύσασι γραφς Πτολεμαίῳ τ Φιλαδέλφ κα τ τούτου πατρί, κα βίβλους ξηγητικς το Μωυσέως νόμου τος ατος προσεφώνησεν βασιλεσιν
Μελέτιος
Μελέτιον δ τν κατ Πόντον κκλησιν πίσκοπον. λλ᾿ μν κρως κτήμονι βίῳ κα μαθήμασιν φιλοσόφοις δεδοκίμαστο, τας περ τ θεα θεωρίαις κα ξηγήσεσιν κα τας π το κοινο τς κκλησίας διαλέξεσιν περφυς ξησκημένος· δ Μελέτιος μέλι τς ττικς κάλουν ατν ο π παιδείας) τοιοτος ν οον ν γράψειέν τις τν κατ πάντα λόγων νεκα τελεώτατον. ητορικς μέν γε τν ρετν οδ᾿ οἷόν τε θαυμάζειν, παξίως λλ τοτο μν εναι ατ φαίη ν τις τ κατ φύσιν· τς δ᾿ λλης πολυπειρίας τε κα πολυμαθείας τίς ν τν ρετν περβάλοιτο, τι δ π πάσαις λογικας πιστήμαις τν τεχνικώτατον κα λογιώτατον, κα μόνον περαν ατο λαβών, επες ν; φάμιλλα δ ατ κα τ τς ρετς παρν το βίου. τοτον κατ τν το διωγμο καιρν τος κατ Παλαιστίνην κλίμασιν διαδιδράσκοντα φ᾿ λοις τεσιν πτ κατενοήσαμεν
Ο Μελέτιος ήταν επίσκοπος στις εκκλησίες του Πόντου κι έζησε χωρίς να έχει καμία περιουσία μια ζωή δοκιμασμένη από τα μαθήματα της φιλοσοφίας και με την θεωρία των θείων, τον οποίο ονόμαζαν το μέλι της Αττικής. Αργότερα οι ανθέλληνες χριστιανοί θα γράψουν για την Παναγία, «των Αθηναίων τα πλοκάς διασπώσαν». Ο Μελέτιος όμως αποκλήθηκε από τους μάρτυρες του Χριστού μέλι της Αττικής γιατί ήταν τελειότατος στην ρητορική τέχνη και σε κάθε τεχνική επιστήμη τεχνικώτατος και λογιότατος.
Οι αληθινοι χριστιανοι
μα γον τ κατ τν προτέρων ποφάσει πεπήδων λλοθεν λλοι τ πρ το δικαστο βήματι Χριστιανος σφς μολογοντες, φροντίστως μν πρς τ δειν κα τος τν πολυειδν βασάνων τρόπους διακείμενοι, καταπλήκτως δ παρρησιαζόμενοι π τ ες τν τν λων θεν εσεβείᾳ μετά τε χαρς κα γέλωτος κα
εφροσύνης τν στάτην πόφασιν το θανάτου καταδεχόμενοι, στε ψάλλειν κα μνους κα εχαριστίας ες τν τν λων θεν μέχρις ατς σχάτης ναπέμπειν ναπνος. θαυμάσιοι μν ον κα οτοι, ξαιρέτως δ᾿ κενοι θαυμασιώτεροι ο πλούτ μν κα εγενείᾳ κα δόξ λόγ τε κα φιλοσοφίᾳ διαπρέψαντες, πάντα γε μν δεύτερα θέμενοι τς ληθος εσεβείας κα τς ες τν σωτρα κα κύριον μν ησον Χριστν πίστεως,
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΙΡΗΝΑΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΝΩΣΤΟ ΘΕΟ ΤΩΝ ΟΛΩΝ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ Ο ΓΝΩΣΤΟΣ ΘΕΟΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Ειρηναίος Λυων

Irenaeus of Lyons, Against Heresies

 

1.18.1
τν δ Πατέρα Σωτρα γέννητον πέθετο, κα σώματον κα νείδεον, δοκήσει δ πιπεφηνέναι νθρωπον· κα τν τν ουδαίων Θεν να τν γγέλων εναί φησι· κα δι τοτο l. τ βούλεσθαι τν Πατέρα καταλσαι πάντας τος ρχοντας, παραγενέσθαι τν Χριστν π καταλύσει το τν ουδαίων Θεο, κα π σωτηρίᾳ τν πειθομένων ατ· εναι δ τούτους
χοντας τν σπινθρα τς ζως ν ατος. Δύο γρ γένη τν νθρώπων π τν γγέλων πεπλάσθαι φη, τν μν πονηρν τν δ γαθόν· κα πειδ ο δαίμονες τος πονηρος βοήθουν, ληλυθέναι τν Σωτρα π καταλύσει τν φαύλων νθρώπων κα δαιμόνων, π σωτηρίᾳ δ τν γαθν. Τ δ γαμεν κα γεννν π το σαταν φησν εναι. Ο πλείους τε τν π' κείνου κα μψύχων πέχονται, δι τς προσποιήτου ταύτης γκρατείας.

 

1.21.1
ΚΕΡΔΩΝ δέ
τις π τν περ τν Σίμωνα τς φορμς λαβν, κα πιδημήσας ν τ Ῥώμ π γίνου, νατον κλρον τς πισκοπικς διαδοχς π τν ποστόλων χοντος, δίδαξε τν π το νόμου κα προφητν κεκηρυγμένον Θεν, μ εναι Πατέρα το Κυρίου μν ησο Χριστο. Τν μν γρ γνωρίζεσθαι Hipp. γνσθαι, τν δ γντα Hipp. γνωστον εναι· κα τν μν δίκαιον, τν δ γαθν πάρχειν.

 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΝΩΣΤΙΚΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ
Είναι σημαντικο εδώ ότι αυτό το απόσπασμα υπάρχει μόνο στην λατινική μετάφραση του βιβλίου εναντίον των αιρετικών του Ειρηναίου, εφόσον οι Ελληνόφωνοι χριστιανοί της ανατολής δεν θέλουν ούτε να διαβάζουν για την ύπαρξη των ελληνιζόντων χριστιανών τους οποίους εξολόθρευσαν.
1.25.6
6. Others of them employ outward marks, branding their disciples inside the lobe of the right ear. From among these also arose Marcellina, who came to Rome under [the episcopate of] Anicetus, and, holding these doctrines, she led multitudes astray. They style themselves Gnostics. They also possess images, some of them painted, and others formed from different kinds of material; while they maintain that a likeness of Christ was made by Pilate at that time when Jesus lived among them.300 They crown these images, and set them up along with the images of the philosophers of the world that is to say, with the images of Pythagoras, and Plato, and Aristotle, and the rest. They have also other modes of honouring these images, after the same manner of the Gentiles.

Apology (πολογία) of Aristides

2.2: Φανερν γάρ στιν μν, βασιλε, τι τρία γένη εσν νθρώπων ν τδε τ κόσμ· ν εσν ο τν παρ' μν λεγομένων θεν προσκυνηταί, κα ουδαοι, κα Χριστιανοί· ατο δ πάλιν, ο τος πολλος σεβόμενοι θεούς, ες τρία διαιρονται γένη, Χαλδαίους τε κα λληνας κα Αγυπτίους· οτοι γρ γεγόνασιν ρχηγο κα διδάσκαλοι τος λοιπος θνεσι τς τν πολυωνύμων θεν λατρείας κα προσκυνήσεως.

ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ - ΘΑΥΜΑΣΤΕ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ

Η Εκκλησία διαχρονικά προκαλείτο από διάφορους αιρετικούς. Τα προβλήματα που αυτοί προκαλούσαν, ως προβατόσχημοι λύκοι, καθώς και τα ζητήματα που προέκυπταν τα αντιμετώπιζε Συνοδικά. Διά των Συνόδων η Εκκλησία εξήγησε ό,τι ήταν ήδη παραδεδομένο από το Θεό -αλλά αμφισβητήθηκε από την αίρεση- και μάλιστα, κατα τρόπο που να μην επιδέχεται πλέον παρερμηνεία, ώστε οι πιστοί να γνωρίζουν επακριβώς την πίστη τους και έτσι, έχοντας ορθά θεολογικά κριτήρια, να μην παρασύρονται από τους κακοπροαίρετους αιρεσιάρχες. Το έτος 451 μ.Χ., λοιπόν, επί Αυτοκρατορίας του Αγίου Μαρκιανού και της Αγίας Πουλχερίας, συγκλήθηκε Σύνοδος από 630 Πατέρες στην Χαλκηδόνα (πόλη που βρίσκεται στις ακτές του Βοσπόρου, απέναντι από την Κωνσταντινούπολη), η οποία εκαλείτο να αντιμετωπίσει την αίρεση του μονοφυσιτισμού, της οποίας κύριοι εκπρόσωποι απέβησαν οι αιρετικοί Ευτυχής και Διόσκορος. Η Σύνοδος του 451 αναγνωρίστηκε από την Εκκλησία ως η Δ’ Οικουμενική.
Μετά δε την υπογραφή του Όρου, οι Θεοφόροι Πατέρες αναφώνησαν προς τον Αυτοκράτορα:
«Διά σου βεβαία η πίστις. Τους αιρετικούς συ εδίωξας. Νεστορίω καί Ευτυχεί ανάθεμα. Ανάθεμα και Διοσκόρω ... Νεστορίω και Ευτυχεί και Διοσκόρω ανάθεμα ... τους αιρετικούς υμείς εξεβάλετε· Νεστορίω και Ευτυχεί και Διοσκόρω ανάθεμα. Η Τριάς τους τρεις καθείλε· η Τριάς τους τρεις εξέβαλε».
Σημ: αρκετά χρόνια αργότερα, το 787, η Ζ´ Οικουμενική Σύνοδος αποκάλεσε τον Διόσκορο επίσης αιρετικό.

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΓΕΛΙΟ ΕΠΙΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ Φ. ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ - ΕΛΛΗΝΙΖΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ




Δημοσίευση σχολίου

Επιτρέπονται σχόλια σε ότι γλώσσα θέλετε, φυσικά και σε greeklish.
ΥΒΡΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ

ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΩΝ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ

ΔΕΝ ΦΕΡΟΥΜΕ ΚΑΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ

Νεότερη Παλαιότερη

'